Laatste nieuws

Joint promotions blijven onverminderd populair!

Geplaatst op 06/10/2016

Resultaat eerste half jaar 2016

Tijdens haar jaarlijkse KISS-event in februari voorspelt Promotional Partners bij monde van Sander Schoneveld de aankomende trends en ontwikkelingen in het Nederlandse joint promotion landschap. 

Grote vraag in het eerste halfjaar van 2016 was hoe het aantal joint promotions zich zou ontwikkelen nu ons aller Oranje zich niet gekwalificeerd had voor het EK voetbal in Frankrijk. Normaliter zien we namelijk een flinke stijging van het aantal joint promotions (voornamelijk  premium ofwel cadeau-acties) voorbij komen indien Oranje zich wél voor een EK of WK plaatst. Die schade blijkt enorm mee te vallen. Het eerste halfjaar registreerde Promotional Partners 3.937 landelijke joint promotions. Dat is een stijging van 1% t.o.v. 2015, maar slechts een minieme daling van 0,4% t.o.v. 2014, het jaar waarin Oranje 3e werd op het WK in Brazilië en wat daarmee impliceert dat het eerste halfjaar van 2016 kwantitatief prima is verlopen!

In de inmiddels reeds 20 jaar (!) dat Promotional Partners het aantal landelijk gevoerde Joint Promotions registreert, vertegenwoordigt de eerste helft van 2016 de 3e plaats in de top 3 (3.951 in 2014 en 4.074 in 2012).

Wederom meer cadeau-acties
Er waren nog een aantal opvallende ontwikkelingen te zien in het eerste half jaar van 2016. Kijken we naar het totaal van 3.937 joint promotions, dan zien we dat het aantal kansacties stabiel is gebleven t.o.v. 2015 (49% van het totaal), maar dat het aantal cadeau-acties wederom is gestegen met 1% t.o.v. 2015 en daarmee op 24% van het totaal komt. Verliezer is daarmee het aantal kortingsacties dat tot nu toe in 2016 van 28% naar 27% daalde. De verdere opmars van de cadeau-acties is grotendeels op het conto van de toenemende out of pocket budgetten toe te schrijven. Het herstel van de economie zorgt bij veel merken voor beduidend meer activiteit vanuit de promotionele kalender, met cadeau-acties steeds vaker als uitgangspunt (films, boeken, bordspellen, kaartjes voor de dierentuin/attractieparken, etc.).

Valentijnsdag, Moederdag en Vaderdag, maar zeker ook de reguliere joint promotions, nemen het in een jaar zonder EK of WK met Oranje moeiteloos over van de promotionele perikelen die een groot evenement normaliter met zich mee brengen.

Ontwikkeling in diverse branches
Een ander opvallend aspect was dat slechts één branche “een plus” liet noteren, te weten de branche Retail die van 27% naar 29% steeg (+2%). Feitelijk gezegd: in de branche Retail zijn 110 acties meer gevoerd dan in de eerste helft van 2015! De branche Uitgeverijen laat voor het 10e achtereenvolgende jaar (!) een procentuele daling zien. In de eerste helft van 2016 was 32% van de joint promotions een actie binnen de branche Uitgeverijen (t.o.v. 33% in 2015). De branches Supermarkt/FMCG (13%), Merkfabrikanten (4%), Leisure (6%), Dienstverleners (7%, = -1%) en 100% Online (9%) lieten halverwege 2016 een stabiele tussenstand noteren ten opzichte van 2015.

Verwachtingen 2e halfjaar 2016
Het jaar 2016 zal het 3e opeenvolgende jaar worden dat het totaal aantal gevoerde joint promotions dicht in de buurt van de 8.000 grens zal komen (7.722 in 2015 en 7.688 in 2014). Met merken die steeds vaker naar de inkoop van cadeaus/premiums grijpen om hun consumenten te verrassen of over de streep te trekken én met de Sint en Kerst in aantocht, zullen we een goede kans maken op een nieuw jaarrecord! Maar er heerst ook stabiliteit in joint promotion land, dus is de verwachting dat de magische grens van 8.000 landelijke Joint Promotions (vooralsnog) niet zal worden doorbroken.

Drie succesvolle acties van dit half jaar
Van alle Joint Promotions van het eerste half jaar van 2016 sprongen er drie bovenuit. Alle drie deze acties zijn cadeau-acties en weerspiegelen goed wat eerder al vastgesteld was: cadeau-acties zijn up and running en de supermarkten blijven leading! Volgens Promotional Partners waren dit de succesvolste:

1. De dino actie van Albert Heijn (i.c.m. Freek Vonk)
Bij besteding vanaf € 10,-  ontvangen klanten van AH een set met daarin 4 dino plaatjes. In totaal zijn er 160 kaartjes met feiten en weetjes - waarvan 20 augmented en virtual reality. Er zijn twee soorten VR-brillen en een verzamelalbum verkrijgbaar in de winkel. Dit album is in de eerste week gratis bij aankoop van de bonusaanbieding op de voorkant van de folder. De AH dino-app is gratis te downloaden voor iOS en Android

AH flikt het wéér! Natuurlijk beschikt AH over enorme budgetten, maar wat een opvolger van de dierenplaatjes actie! Met behulp van moderne technologieën als augmented en virtual relaity is er rondom de spaaractie een realistisch spannende belevingswereld gecreëerd waarbij Albert Heijn de dino's voor iedereen tot leven brengt. Augmented en virtual reality zijn al langer beschikbaar, maar werden nooit eerder zo breed en educatief ingezet als nu. Hulde AH!

2. PLUS Supermarkten en Angry Birds
Bij besteding vanaf € 15,-  ontvangen klanten van PLUS een Angry Bird premium én 1 spaarzegel. In totaal zijn er 25 verschillende Angry Birds waarvoor je kunt sparen. Allemaal hebben zij hun eigen karakter en ze zijn op te bergen in een Angry Birds verzamelkoffer.

Een zeer slimme actie vanuit PLUS. Meeliften op de enorme communicatie en populariteit van een film die net in de bioscoop draait, getuigt van een doordachte marketing move. Het feit dat ook binnen deze actie het spaarelement voorhanden is, complementeert deze uitstekende en sympathieke joint promotion!

​3. Jumbo en Familie Racedagen, driven by Max Verstappen
Bij aankoop van actieproducten in de supermarkten van Jumbo ontvangen klanten een code. Deze is via Jumbo.com om te zetten in een gratis duinen-toegangskaart voor de ‘Familie Racedagen’. Er is werkelijk van alles te doen tijdens de Racedagen. Max geeft zelf demonstraties, er is een kinderkartbaan, een parade met supercars en een simulator. Daarnaast treden The Voice of Holland-zangeres Maan en zanger Wolter Kroes op, zijn er verschillende DJ’s en kunnen kinderen zich vermaken op een springkussen en in een reuzenrad.

Jumbo speelt wel vaker uitstekend in op de actualiteit en populaire landgenoten die daarbij betrokken worden. Ook deze campagne is weer een stukje vakwerk vanuit Jumbo, mede ook door het uitstekende teamwork met Circuit Park Zandvoort en Red Bull Nederland!

Wil je samenwerken of alleen hallo zeggen? Neem contact op met Promotional Partners middels één van de sociale netwerken hieronder.

Zeg hallo

Wil je samenwerken of alleen hallo zeggen? Neem contact op met Promotional Partners middels één van de sociale netwerken hieronder.

Promotional Partners gebruikt cookies

Promotionalpartners.nl maakt gebruikt van cookies om de website en het gebruikersgemak te optimaliseren.

Akkoord