Laatste nieuws

Wederom record aantal joint promotions in 2016!

Geplaatst op 02/01/2017

Promotional Partners, onderdeel van 360 graden retailbureau Kega uit Sassenheim, gaf begin dit jaar op haar KISS event bij monde van Sander Schoneveld aan dat een record aantal joint promotions er in 2016 waarschijnlijk niet in zou zitten.

Nu het jaar ten einde is en de balans is opgemaakt, moeten we toch concluderen dat óók het afgelopen jaar weer een aantal joint promotion records gesneuveld zijn. We mogen de conclusie trekken dat Nederland op het gebied van joint promotions nog steeds jaarlijks volwassener wordt.

In 2016 zijn er maar liefst 7.755 landelijke joint promotions gevoerd. Dat is ca. 0,5% meer dan de 7.722 in 2015, het recordjaar tot dan toe.

De stijging komt volgens Promotional Partners, dat al sinds 1996 de landelijk gevoerde joint promotions registreert (in totaal zijn er momenteel maar liefst 96.281 acties geregistreerd!), voornamelijk op het conto van de aantrekkende economie én de toenemende onderlinge concurrentie tussen merken. Dit gecombineerd met het feit dat het marketing instrument joint promotion steeds volwassener wordt, heeft opnieuw in een record geresulteerd. Ter vergelijking, in 1996 werden er 811 landelijke acties geregistreerd t.o.v. 7.755 in 2016! Bijna een vertienvoudiging, wat ook de professionalisering van het joint promotion vak weerspiegelt. Toch is het record  van 2016 opmerkelijk te noemen, zeker gezien het feit dat “Oranje” er in 2016 niet bij was op het EK voetbal in Frankrijk.

Tabel 1: aantal joint promotions op jaarbasis

1996

2013

2014

2015

2016

811

7.317

7.688

7.722

7.755

Opvallend was de verhouding op actieconstructie (tabel  2). Conform traditie van de laatste jaren daalde het aantal kansacties wederom verder van 46% van het totaal aantal acties naar 45%. Dit jaar ging dit ten faveure van de cadeau-acties. De 2% stijging van het aantal cadeau-acties toont aan dat de steeds verder herstelde economie ook op de promotionele activiteiten betrekking heeft. Voor cadeau-acties is immers vrijwel altijd inkoopbudget nodig en juist op dit laatste werd de afgelopen jaren bespaard. De comeback van de cadeau-acties is dan ook grotendeels op het conto van de toenemende out of pocket budgetten te schrijven.

De aantrekkende economie zorgt bij veel merken voor beduidend meer activiteit vanuit de promotionele kalender met cadeau-acties steeds vaker als uitgangspunt (DVD’s, VOD, boeken/stripboeken, mini uitgaven spel, schoonheidsbonnen, etc.). Deze cadeaus moeten worden ingekocht, maar zorgen uiteindelijk bij het merk voor substantieel meer extra omzet dan dat de out of pocket kosten bedragen.

Ook de toenemende onderlinge concurrentie tussen merken zorgt voor beduidend meer activiteit vanuit de promotionele kalender. Veel grote merken voeren 3 tot 4 campagnes per jaar en als jouw merk een keer geen campagne voert, dan kan men dit onherroepelijk herleiden tot een omzetdaling. tijdens de actieperiode.  Consumenten worden steeds slimmer, waardoor consumenten lang niet altijd meer gevoelig zijn voor bepaalde marketing tactieken.

Tabel 2: verhouding op actieconstructie t.o.v. jaartotaal

 

2015

2016

Kansactie

46%

45%

Kortingsactie

32%

31%

Cadeau-actie

22%

24%

Totaal aantal acties

      100%

      100%

Als we kijken naar de verschillende branches (zie tabel 3), dan valt op dat de branche “Uitgeverijen” in 2016 verder afgezakt is (-1%). Deze branche laat voor het elfde jaar op rij een daling zien! Ook de branche “dienstverleners” doet  een klein stapje terug (-1%) en dat is opvallend te noemen, aangezien deze branche de afgelopen jaren slechts positieve cijfers liet aantekenen. Juist voor deze branche is het behouden en binnenhalen van nieuwe klanten (middels o.a. joint promotion) zeer belangrijk.

Goed nieuws is er wederom voor de branches “FMCG” en  ” Merkfabrikanten (excl. FMCG)”, die
beiden in 2016 1% meer acties gevoerd hebben dan in 2015. In de overige branches is het joint promotion umfeld stabiel gebleven.

Tabel 3: % joint promotions per branche

 

% 2015

% 2016

Uitgeverijen

33%

32%

FMCG

13%

14%

Retail (fysiek + evt. online)

27%

27%

Merkfabrikanten (excl. FMCG)

  4%

  5%

Leisure

  6%

  6%

Dienstverleners

  8%

  7%

e-tail (pure players)

  9%

  9%

TOTAAL

100%

100%

Analyseren we het aantal joint promotions op maandbasis, dan kunnen we concluderen dat december 2016 met 811 joint promotions bijna een evenaring is van het maandrecord uit december 2013 en december 2015 (beiden 814 acties). Kijken we wat verder, dan valt op dat er sinds de registratie (1996) slechts 5 maanden de 800 grens hebben overschreden. Naast bovengenoemde maanden zijn dat mei 2014 en mei 2015. An sich geen vreemd gegeven aangezien het aantal joint promotions rondom mei (Moederdag) en december (feestmaand) altijd op het hoogte niveau zitten.

Retail specifiek
Van de eerder genoemde 7.755 landelijk gevoerde joint promotions komen er 2.758 uit de branche retail (2.088) en e-tail (670), ofwel, ruim 1 op 3 (35%) is een joint promotion van een retailer of e-tailer. Note: 10 jaar geleden was dit 1 op 5 (20%) en 5 jaar geleden 1 op 4 (25%). Joint promotions binnen de retail en e-tail branche zijn over het algemeen genomen dus nog steeds aan de winnende hand en worden steeds belangrijker blijkt uit de markt. Dit komt voornamelijk door het feit dat retail / e-tail meer impulsgericht is en promoties hier uitstekend op aansluiten.

3 succesvolle acties van dit half jaar
Van alle Joint Promotions die in 2016 gevoerd zijn, sprongen er drie bovenuit. Alle drie deze acties zijn cadeau-acties (uit de eerste helft van 2016) en weerspiegelen goed wat eerder al vastgesteld was: cadeau-acties zijn up and running en de supermarkten blijven leading! Volgens Promotional Partners waren dit de succesvolste:

1.    De dino actie van Albert Heijn (i.c.m. Freek Vonk)
Bij besteding vanaf € 10,-  ontvangen klanten van AH een set met daarin 4 dino plaatjes. In totaal zijn er 160 kaartjes met feiten en weetjes - waarvan 20 augmented en virtual reality. Er zijn twee soorten VR-brillen en een verzamelalbum verkrijgbaar in de winkel. Dit album is in de eerste week gratis bij aankoop van de bonusaanbieding op de voorkant van de folder. De AH dino-app is gratis te downloaden voor iOS en Android.
AH flikt het wéér! Natuurlijk beschikt AH over enorme budgetten, maar wat een opvolger van de dierenplaatjes actie! Met behulp van moderne technologieën als augmented en virtual reality (VR) is er rondom de spaaractie een realistisch spannende belevingswereld gecreëerd waarbij Albert Heijn de dino's voor iedereen tot leven brengt. Augmented en virtual reality zijn al langer beschikbaar, maar werden nooit eerder zo breed en educatief ingezet als nu. Hulde AH!

2.    PLUS Supermarkten en Angry Birds
Bij besteding vanaf € 15,-  ontvangen klanten van PLUS een Angry Bird premium én 1 spaarzegel. In totaal zijn er 25 verschillende Angry Birds waarvoor je kunt sparen. Allemaal hebben zij hun eigen karakter en ze zijn op te bergen in een Angry Birds verzamelkoffer.
Een zeer slimme actie vanuit PLUS. Meeliften op de enorme communicatie en populariteit van een film die net in de bioscoop draait, getuigt van een doordachte marketing move. Het feit dat ook binnen deze actie het spaarelement voorhanden is, complementeert deze uitstekende en sympathieke joint promotion!

3.    Jumbo en Familie Racedagen, driven by Max Verstappen
Bij aankoop van actieproducten in de supermarkten van Jumbo ontvangen klanten een code. Deze is via Jumbo.com om te zetten in een gratis duinen-toegangskaart voor de ‘Familie Racedagen’. Er is werkelijk van alles te doen tijdens de Racedagen. Max geeft zelf demonstraties, er is een kinderkartbaan, een parade met supercars en een simulator. Daarnaast treden The Voice of Holland-zangeres Maan en zanger Wolter Kroes op, zijn er verschillende DJ’s en kunnen kinderen zich vermaken op een springkussen en in een reuzenrad.
Jumbo speelt wel vaker uitstekend in op de actualiteit en populaire landgenoten die daarbij betrokken worden. Ook deze campagne is weer een stukje vakwerk vanuit Jumbo, mede ook door het uitstekende teamwork met Circuit Park Zandvoort en Red Bull Nederland!

Verwachting 2017
De verwachting voor 2016 was dat het record van 7.722 joint promotions uit 2015 niet zou sneuvelen. Deze verwachting bleek ongegrond. Nu het aantal joint promotions voor de 4e keer op rij de 7.500 ruim overtreft (7.755), kunnen we tóch gaan denken aan het behalen van de 8.000 grens! Alhoewel deze grens inmiddels al 4 jaar binnen bereik ligt, zal het voor 2017 lastig worden om deze 8.000 grens te doorbreken. Er is immers geen EK of WK voetbal en geen Olympische Spelen. Of de verdere economische groei en de steeds harder wordende onderlinge concurrentie tussen merken voldoende is om die 8.000 grens te doorbreken, ligt niet in de verwachting. Wat specifieker gezien is er de verwachting dat het aantal cadeau-acties verder zal stijgen, gezien de toenemende promotionele budgetten en genoemd concurrentieveld.

Door: Sander Schoneveld, Joint Promotion Specialist

 

 

 

 

Wil je samenwerken of alleen hallo zeggen? Neem contact op met Promotional Partners middels één van de sociale netwerken hieronder.

Zeg hallo

Wil je samenwerken of alleen hallo zeggen? Neem contact op met Promotional Partners middels één van de sociale netwerken hieronder.

Promotional Partners gebruikt cookies

Promotionalpartners.nl maakt gebruikt van cookies om de website en het gebruikersgemak te optimaliseren.

Akkoord